Friday, November 11, 2011

lupa diri.

assalamualaikum..

selamat hari jumaat buat semua!!semoga hari ni lebih baik daripada semalam..dan esok lebih baik daripada hari ni..

hari demi hari berlalu..kekadang sekadar melakukan rutin yg sama..kekadang ada ilmu baru..hakikat yang harus ditelan..masa lalu tidak dapat diulang..kesalahan,kejayaan,kesilapan, atau kemenangan lampau hanya kenangan, pengajaran dalam kamus pengalaman..
emm..tiba2 rasa ayat dah jadi macam sasterawan plak..haha..(iklan jap)

manusia selalu lupa diri??

kan biasa dalam drama melayu..x kisah lah drama apa sekalipun..watak jahat mesti orang yang lupa asal diri..seperti..(skema nye..hehe.. :D ) orang yang lupa asal dia, lupa parents yang dah besarkan dia, lupa kawan..etc..ataupun istilah yang lebih mudah difahami...orang yang berlagak or 'lupa daratan'..orang-orang ni juga kadang jenis yang x tahu bersyukur or berterima kasih..betul x??

jom kita check balik diri..
kita antara "watak-watak" yang tahu istilah syukur atau tidak..mungkin kita masih ingat tempat asal kita, ibu bapa yang membesarkan kita, kawan2..
tapi bagaimana dengan Maha Pencipta kita eh??bukan ke sepatutnya mengingati Dia lebih utama??mengucapkan syukur kepadaNya lebih banyak daripada mengucapkan terima kasih sesama makhluk??

kekadang kita terlalu berusaha menjadi 'mulia' dalam masyarakat..sehingga kita jadi sangat miskin pada pandangan Allah..

kita terlalu kejar keindahan dunia..kekayaan..keluarga..kawan-kawan..sehingga abaikan kehidupan yang kekal di sana..persinggahan sementara ini kita terlalu utamakan..sampai terabai bekalan untuk menghadap Maha Kuasa..


"Katakanlah, 'Jika bapa-bapamu, anak-anakmu, saudara-saudaramu, isteri-isterimu, keluargamu, harta kekayaanmu yang kamu usahakan, perdagangan yang kamu kuwatirkan kerugiannya, dan rumah-rumah tempat tinggal yang kamu sukai, lebih kamu cintai dari pada Allah dan RasulNya serta berjihad di jalanNya, maka tunggulah sampai Allah memberikan keputusanNya'. Dan Allah tidak memberi petunjuk kepada orang-orang fasik."

(surah At-Taubah 9:24)


Allah dah memberi peringatan kepada hambaNya..
maka??

jom sama-sama menyemai cinta kepadaNya lebih daripada segalanya..

kita yang perlukan Allah kan??


notakaki: baca surah al-kahfi ye!

No comments:

Post a Comment