Friday, August 12, 2011

Ramadhan :)

assalamualaikum.

keifkum??
menggerakkan jari jemari menaip papan kekunci memang impian yang dah lama terlintas di fikiran..tapi..summer semester yang laju menyebabkan jari ini terasa berat untuk menaip..banyak perkara yang terpaksa ditangguh, tertangguh..dan semestinya ada yang sengaja menangguh..hish..alasan!!

Ramadhan Kareem!!

ucapan ni lebih mesra telinga "selamat menyambut Ramadhan Al-Mubarak"..tak kisah lah apa jua ucapan untuk menyambut bulan mulia ni..(dah nak dekat setengah bulan dah pun)..apa yang paling utama..apa "positive values" yang kita dapat from Ramadhan..Ramadhan bukan sekadar bulan yang kita diwajibkan berpuasa..tapi..lagi BEST kalau bulan ni dijadikan button refresh semangat untuk upgrade ibadah kita kepada Yang Maha Kuasa..

pengalaman pertama ber'Ramadhan' di Jordan..

nak kata ni pengalaman berpuasa pertama kat Jordan??emm..tak juga..sebab pernah je berpuasa kat Jordan sebelum Ramadhan menjelma..tapi. apa bezanya bulan Ramadhan??
the best part..insyaAllah anda akan terasa tenang sepanjang sebulan..sebab??hidung anda tidak perlu menghirup asap-asap rokok di siang hari(balik terawih terjumpa gak perokok tegar!!)feeling Ramadhan yang "panas" pun dapat dirasai dengan jayanya..kalau part mengeluh panas tuh..memang tak terkira lah berapa kali mulut ni lafazkan..astagfirullah..
bila dah bebel-bebel panjang..baru lah tersedar..

"Rasulullah dan para sahabat berperang ketika Ramadhan!!"

erkk??kita ni yang kena study biochemistry time Ramadhan ni pun dah rasa lemah sistem saraf..kepala berat..rasa nak demam..etc..
maka.. "tak payah lah bajet kau tu susah sangat!!"(ye aisyah!!)

Ramadhan juga medan latihan terbaik untuk kita latih diri kita memberi..bukan sekadar menjadi penerima..setiap saat dalam hidup ni..kita menjadi penerima..penerima nikmat Allah..tapi..bergantung kepada diri kita balik..untuk berkongsi..menyumbang..atau sekadar buat tak tahu malu menerima nikmat Allah tanpa 'syukur'..

so..jom sama-sama berlumba dalam membuat kebaikan..
nak bersedekah??nak tahu pasal zakat fitrah??

jom usha blog ni jap!

belajar untuk kenal cinta Pencipta.. :)

No comments:

Post a Comment