Saturday, May 14, 2011

benci bila marah.

Assalamualaikum..


Problem ngan member??kawan rapat??kawan x berapa rapat??ngan classmate??kawan “kejar-kejar”??or mungkin orang tu belum jadi member..tapi dah de problem ngan dia??


Kalau anda seorang yang bermulut lepas. mungkin rasa marah, geram, benci, meluat dan etc anda lebih mudah dilafazkan..tapi macam mana pula kalau anda jenis yang pendam dalam??..mungkin anda dah sebati dengan istilah “makan dalam”..emm..tapi sampai bila nak ‘touching’ sorang2 kan??


Pernah x rasa geram sangat..sampai rasa nak baling je barang-barang??rasa nak naik roller coaster kat Cosmos World kat Times Square tu tiga kali berturut-turut??rasa nak jerit sekuat hati??kadang-kadang..marah sangat sampai rasa nak makan tanpa henti.tidur x nak bangun dah..haha..yang lebih dasyat lagi..ada yang sampai berbunuh sebab rasa marah or kes tak puas hati ni..na’uzubillah..macam-macam lagi lah cara nak lepas geram mengikut citarasa masing-masing..


TUNGGU SAT!!


Buat apa nak naikkan darah tinggi sendiri.kenapa nak menyakitkan hati sendiri??


Hee..sebenarnya tengah memujuk hati ni.hurm..ada perkara yang perlu kita teliti sikit sebelum nak marah someone..


“SAYA, AWAK, KITA, DIA dan MEREKA = SAMA”


Aik??


Apa kaitan pulak ni??bukan ke “lain padang, lain belalang”.. “rambut sama hitam, hati lain-lain”??so, mana part yang samanya??


Meh kita tengok satu-satu.. “lain padang,lain belalang”..even spesis belalang yang berbeza pun, ciri belalang masih sama..makan rumput gak..mungkin physically yang berbeza, tapi semua belalang tu melompat cara yang sama kan??


“rambut sama hitam, hati lain-lain”..emm.tu kalau rambut dia warna hitam. Kalau memang rambut dia warna perang ke..coklat ke..warna warni ke..kalau dia memang tak ada rambut macam mana??so..kita memang tak sama lah!!


Eh??tapi kan kita sama-sama manusia...makanya, KITA masih SAMA!!


Buat apa nak cari perbezaan, sedangkan kita ada persamaan??kenapa nak berbalah kalau kita ada tujuan yang sama??


Sebelum virus marah anda pada orang lain merebak menjadi kebencian yang lebih kronik.. “prevention is the best solution”..amalkan petua ni..sebelum anda nak marah orang, fikir persamaan yang kita ada..for example..kita ada tangan.walaupun cap jari berbeza..jumlah jari kita sama..even warna kulit tangan kita berbeza..tapi tugas tangan kita sama..makan..menulis..taip blog..klik mouse..hee..walau saiz tapak tangan kita berbeza..cuba kita ingat balik..tangan kita dicipta oleh Pencipta yang sama...Subhanallah!!


Jangan biarkan hidup anda diselubungi kebencian. Sebarkan kasih sayang..


Kita kan bersaudara..wink2*


Kalau kita tak puas hati dengan apa yang someone buat..jangan benci insan tersebut.kalau tak setuju,kita hanya tak setuju dengan apa yang dia lakukan..bukannya pelaku..beza ke??memang berbeza! kalau ada pendapat yang berbeza..ada cara yang boleh kita nyatakan..budi bahasa kan budaya kita..so. x rugi pun kalau cakap elok-elok..nampak manis lagi you!!


...bersatu kita teguh, bercerai kita roboh...


wallahua'lam.. :)

2 comments: