Thursday, March 3, 2011

me.mine.myself.??


assalamualaikum.

syukur. banyak perkara yang berlaku dalam dua minggu ni. seronok. excited. sedih. tacing. nama pun perasaan kan? berubah-ubah mengikut situasi dan tempat..

me. mine. myself...
saya. kepunyaan saya. diri saya..(direct translation)

kadang2 diri ni malas nak amek tau pasal org lain. malas nak hiraukan org lain. malas nak tolong selesaikan problem org lain. malas serba serbi. lagi2 melibatkan org lain...yang pastinya. tak akan memberi apa2 kebaikan pada diri ni balik..
rasanya lebih seronok dan senang hati bila kita hanya fikir pasal diri sendiri..
makan cukup. tidur selesa. study dengan tenang. asal cukup apa yang kita perlu. dah ok. complete!

tapi boleh ke macam tu? boleh ke hidup tanpa org lain? boleh ke sehari x jumpa org? x amek tau pasal org lain? boleh ke??

jawapannya: x boleh la syg..(nada kena tepat ye!)

sebab: amat mustahil kalau kita boleh hidup tanpa org lain. meh amek contoh paling mudah. kita cari contoh org yang kita paling abaikan dalam diari hidup ni..org yang kita rasa paling 'tak memberi manfaat' dalam hidup kita..emm..sebagai contoh, tukang cuci tandas atau pun encik2 cleaner kat tempat kita..kalau lah mereka ni buat mogok sehari. macam mne ek??

woo..x dapat bayangkan macam mana keadaan tandas di jordan kalau mereka ni mogok sehari..argh!!mungkin seharian x masuk public toilet. itu kalau kes yang boleh nak tahan. kalau emergency??huk2. senak perut dibuatnya...hehe.

perasan x? banyak masalah yang berlaku sekarang...jadi lebih teruk bila masing2 menggunakan ideologi individualism ni.

(bosan weh kalau hidup sorg2 ni..x caya??gi try!)

libya tengah ada rusuhan sekarang!

(biarlah. tu libya. bukan negara aku)

org malaysia suka sangat gaduh2..

(lantaklah..diorg gaduh2 tu x melibatkan aku pun)

eh..kesian nye tengok orang kat negeri x ni. banjir. xde spe2 nak tolong..

(huu. negeri x yang banjir bukan negeri aku. spe suruh pilih parti x..lantak lah diorg.)
tau x ada org kahwin kat taman sebelah?

(ntah. mana lah aku nak tau. taman sebelah tu jauh..yang nak kahwin pun bukan nya aku. buat apa nak amik tau!)

tau x ada pencuri masuk rumah jiran sebelah semalam?

(x tau pun. alaa.. biasa lah tu. siapa suruh x kunci pintu betul2. dah tau kaya sgt. letak lah cctv ke..bodyguard dua tiga org kat depan pagar tuh. baru lah selamat. tu pun nak kena bagi tau ke??)

pak cik kamu nak pinjam duit sikit boleh??

(amboi2. ingat aku ni bank ke boleh buat pinjaman2 ni. hello? kita just ada ikatan keluarga je eh. akaun bank x kongsi ye..)


banyak lagi alasan2 yang boleh diberikan. kita ni hanya hamba Allah yang lemah. saling memerlukan antara satu sama lain.

"covalently bonded atoms are more stable dan individual atom" -organic chemistry chapter 1

ingat. bukan jaga tepi kain. cuma ambil tahu pasal yang lain...

"and now i'm alone..

perhaps life was better
with the fight,

argument, and the
nightmare..

at least there was someone
to talk to.."

sekian.
wallahu'alam..






4 comments:

  1. ko x kesorangan aisyah!!!! apa guna ktorg ni.. =(

    ReplyDelete
  2. laily tibe2 bersemangat!
    hahahhaha

    ReplyDelete
  3. pergh. terharu deh.. hehehe.
    aku rindu insan2 di atas!!

    ReplyDelete