Saturday, July 3, 2010

usrah: rasa inferior. perlu ke??

kerisauan yang berlegar kat ruang minda. "huish. boleh ke diorg nak terima aku?? aku ni pakai tudung biasa2 je. diorg tudung labuh..baju labuh..cakap pun penuh hikmah.."

"mampu ke nak suaikan diri..ntah2 diorg x nak kawan ngan org cam aku??"

sebenarnya. kerisauan ni lah yang jadi 'pushing force'. nak tahu perkara yang diorg dah tahu. mesti banyak ilmu yang boleh dijadikan ilmu baru. ilmu xtra nak siapkan diri ke alam yang lebih mencabar. ye lah. org cakap program persediaan ni not just be prepared on academic. tapi secara total..iman pun kene kasi upgrade siap2. rase nye ayat ni cam tercopy ayat sorg senior. sorry ye..hehe..

kalau kawan dengan penjual perfume. mesti kita pun bau wangi..hee.

em. kita just rendah kan ego dan buka minda je kalau nak terima ilmu baru. we are still learning. x salah rasa nya kalau bukakan sikit hati nak terima perkara baru. xpe lah. ini sekadar nak berkongsi ilmu time join second usrah.

usrah dimulakan dengan tilawah seperti biasa. bergilir-gilir baca ayat al-Quran then tafsirnya skali. then, kak sofea tunjukkan ktorg sebuah lagu..

OPEN YOUR EYES_MAHER ZAIN..

korg dengar lah lagu ni. insyaAllah sangkut nye kat hati korg. lirik lagu ni memang masyuk. menyentuh jiwa. fuhh. lagi2 la time tu baru abis xm yang menyerabutkan. rasa tenang balik.

"cuba antunna fikir. sepanjang usia 18 tahun antunna..apa yang antunna buat?? antunna rasa berbaloi x usia 18 tahun antunna?"

soalan tu seriously terasa tajam saat tu. ye lah. usia malam tu pun genap 18 tahun satu hari. memang terkesan la..

"kita ni hamba Allah yang sepatutnya lakukan segala suruhan Allah dan tinggalkan segala larangan Allah..kalau orang gaji kita buat perkara yang x betul. contohnya, iron baju kita sampai terkoyak ataupun pukul anak kita..sebagai majikan..apa yang antunna nak buat?..aisyah??"

alamak..soalan diajukan..

"kalau saya. saya pecat je. tp kak..saya x pernah ade org gaji. so, saya x tau sangat apa rasa nye. tp..secara logik akal saya..saya pecat je lah.." jawapan yang laju tanpa memikirkan kesan jawapan tersebut..

dipendekkan cerita. itu sekadar satu analogi simple utk kita renungkan.
Allah itu Maha Kuasa. nasib kita amat beruntung sebab Allah bagi kita banyak peluang untuk betulkan kesalahan kita sama ada kita sedar atau x. cuba kita fikir. betapa hebatnya Allah.
kita x perlu bayar cukai nak beli oxigen. x perlu sibuk2 nak renew part2 badan. unlimited uses.
neurotransmitter pun lagi laju dari broadband. Allah hebat kan?

"Sesungguhnya dalam penciptaan langit dan bumi, dan pergantian malam dan siang terdapat tanda-tanda (kebesaran Allah) bagi orang yang berakal." Surah Ali Imran 3:190

perkongsian ilmu x perlu rasa inferior. kalau ada. jd kan tu sebagai 'pushing force'. insyaAllah berjaya..

aisyah semakin matang?
banyak lagi ilmu yang perlu dikuasai. ini sekadar perkongsian..

1 comment: